!clipboardfacebookglueinfoinstagramyoutube

Deel eens een wasmachine!

Naast woningen komt er in De Nieuwe Dokken ook horeca en winkels. Daarbij wordt resoluut gekozen voor duurzame zaken die bezig zijn met de deeleconomie en/of de toekomst van mobiliteit. Denk jij dat jouw zaak in aanmerking komt? Neem dan contact op met info@denieuwedokken.be. Ter inspiratie gingen we langs bij verschillende Oost-Vlaamse winkels en organisaties die al jarenlang het goede voorbeeld tonen. Zoals Wasbar!

In Hollywood-films zien wassalons er steeds hetzelfde uit: ze zijn altijd verlaten en de wasmachines tegen de muur baden er in een koud, blauw TL-licht. “Kan beter”, dachten Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde, waarna ze Wasbar oprichten. Een wassalon dat tegelijk een koffiebar is, zodat je een Latte kan drinken terwijl je kleren terug proper worden. Nooit meer verveeld naar je ronddraaiende was staren!

Wasbar is er voor iedereen die geen eigen wasmachine heeft en houdt van de gezellige sfeer van een koffiebar. Vooral jonge gezinnen of mensen die net het ouderlijk huis verlaten, wonen of huren een bescheiden woning. Echt veel plaats voor een wasmachine is er vaak niet, en waarom zo’n ding kopen als je het ook kan delen met anderen? Zo’n wasmachine draait zeker niet constant en zit ook niet altijd vol. Wasbar is dus de ideale, duurzame oplossing!

Een wassalon is misschien wel het meest eenvoudige en bekendste voorbeeld van de deeleconomie, waarbij mensen samen gebruik maken van een toestel of voorwerp in plaats van er elk zelf eentje te kopen. Een principe dat fel aan populariteit wint - kijk maar naar het succes van Bringr of Uber. Ook de overheid gaat er rekening mee houden: in februari 2017 ontving de FOD Financiën de eerste erkenningsaanvragen en op 8 mei 2017 verschenen de eerste erkende platformen in het Belgisch Staatsblad.

Het “kunnen gebruiken” is belangrijker dan het “bezitten”. Met dit motto won Wasbar ook de prijs van “Product van het Jaar 2015”, uitgereikt door De Tijd. Dries en Yuri hebben ondertussen ook al een aantal boeken geschreven. Het eerste boek “Trek je plan in 50 stappen” was een logisch vervolg op het verhaal van de Wasbar. Vooral mensen die nog nooit hun was zelf hadden gedaan kwamen langs in de bar. Zo dachten ze automatisch aan andere dingen die je voor het eerst doet tussen de 18 en 30 jaar en hoe je die het beste aanpakt. Omdat het eerste boek zo’n succes was, schreven ze ook “Hou je manieren in 50 stappen”. Geen saai etiquetteboek, maar een survivalgids met nuttige tips! Hun allerlaatste boek “Trek je plan op vakantie” is dan weer een originele reisgids waarbij contact met de locals de sleutel is tot je reisverhalen.

Dries & Yuri verkochten hun concept in juli 2015 aan het bedrijf Top Brands, dat Wasbar in binnen- en buitenland verder wil uitrollen. Wie wil kan nu zelfs op twee plaatsen in Gent genieten van het originele concept: er is een Wasbar in de Nederkouter en op de Korenmarkt.

Blijf op de hoogte van dit project

Lead Source
AssignmentHelper